tiistai 14. toukokuuta 2013

Voihan ¤#%#&# vinkuheinä!

Teki mieli käyttää voimakkaampaa ilmaisua.
Paljonkin voimakkaampaa!!
*rutinaa, natinaa ja kitinää*
Piti tänään vaan poiketa Lillassa pikaisesti, ajattelin istahtaa pihakeinuun lukemaan hetkeksi kirjaa, mutta unohdin sen toiseen kassiin - nappasin sitten pari lehteä pihalle, tulis ne sitten luettua.
Ei tullut! Olis pitänyt vaan ihan sokeana istahtaa katselematta yhtään ympärilleen....
Menin katselemaan....
Että mä vihaan tuota yhtä helevatan yrttystä!!!
Sitä on joka paikassa!
Siis tätä:
 Kuva on mun "sekalaisesta kukkapenkistä"
- ei sinne mukulaleinikillä kuitenkaan olis mitään asiaa!
Sitä on jo keskellekin leviämässä suurella innolla!
Mä sitten vaihdoin toiset rynttyyt päälle ja päätin putsata tontin tuosta prkleestä!
Hah, helpommin sanottu kuin tehty, se on nähty vuosi sitten kuten jo aiemmin mainitsinkin.
Mutta kun tiesin että vaikka kuinka tuuppaan Ferramolia, niin näissä pesii aina kotiloita, pakkohan niille oli jotain tehdä.
No, niin  pesi - en edes viitsi sanoa kuinka paljon löytyi  :(
Tässä se sama läntti suurinpiirtein siivottuna - juurakkoa ja mukuloita on vielä, joten homma jatkuu huomenna. Ihan suosiolla. Olis kyllä vähän muutakin...
(jos vetäis mukuloihin RoundUpia, vieläköhän ne ens vuonna nousis - ja nousisko muutakaan- uusi multa ja nurtsin siemenet vaan päälle...hmmmm)
Toisen omppupuun juurella on köynnöshortensian alku, se meinas jo hukkua tuohon pöpelikköön
- tästä se homma itseasiassa sai alkunsa kun riivin sen ensimmäisenä esiin.
Nuo laikut, mitkä näyttä myyränkoloilta, niistä on revitty nippukaupalla samaa p***kaa...
 Sama tienoo illemmalla.
 Ja kuten näkyy, sitä riittää!
Naapurilla varsinkin.... 
 Tämän käytävän mun puoli sai RoundUpia ihan kylmästi, se on hyvä paikka kokeilla kuoleeko tuo pahalainen sillä! Yritin kyllä tuon siirtonurmikon lämpäreet säästää -vaikka on sitä niidenkin alla :/
 Edellisen postauksen samasta kohdasta otettu kuva oli vähän muhkeammassa kukassa kuin nyt.
Mutta on siinä myös neljä kotiloa vähemmän nyt...
 Perannat alkaa nousta, tähän pitäis nyt pikaisesti saada se aita tehtyä, kohta ei mahdu enää sekaan.
Ja mun perennoitahan ei tallota - muut kun minä ihna itte joskus vähän, vahingossa...
Tuollakin on muuten näköjään sitä helevataa!!!
 No, missäs sitä ei olis?? *huokaus*
 Bongaa nurmikko!
Tässä siis pitäis kohta (?) kasvaa ihan oikeaa nurmikkoa, näyttäis kyllä enemmän olevan lemmikkiä ja mukulaleinikkiä. Voikukka tais rajautua ulkopuolelle.
 Minkähänlaisen nurmikonsiemenseoksen mä oikein olen saanut?
Jollakin ollut kiero huumorintaju?
Nyt muuten näkyy jo tulppaanitkin (siis niinkuin tulevat tulppaanit ☺) kun ei ole ne perhanat keltakukkaiset rikkaruohot peittämässä.
 Niinkuin näkyy, niin kyllä täällä jo muutakin alkaa kasvaa, etualalla kultapallon ja sen takana ukonkellon alkuja. Ne(kin) kasvaa melkein silmissä!
 Eilen näisssäkin oli vain piilossa olevia nuppuja.
 Etupihallakin voidaan hyvin...
- tarttis vaan keksiä jotain tuohon nurkmikon ja kukkien väliin....luonnonkiviä tai kaupankiviä tai jotain muuta reunusjuttua - tai sit mä huitasen ne pöydässä olleet ladonseinälaudat siihen.
No, en taida kuitenkaan, kuolleena syntynyt ajatus.Tuli vaan mieleen kun nekin laudat rojottaa tuolla vajan seinää vasten, eikä mulla ole hajuakaan mitä mä niillä teen....tartteeks joku...?
Ja tulipadassa on jotain tulisen väristä - mutta turvallista ☺ 
- siihen asti kunnes mä taas huomaan, etten mä nyt niin kauheasti orvokeista välitä.
Olenkos mä jotenkin vähän kranttu??

Joku nyt sitten lohduttaa, että häviää se mukulaleinikki sinne nurmikkoon kunhan on kukkinut.
Joo, niin häviää, mutta kun nurtsi on ihan ruokottoman näkönen noiden jälkeen.
Ja ne puskee läpi joka paikasta, sorastakin!
Ja ens vuonna niitä on sitten vielä enemmän!!
Ja mä vihaan niitä!
Saan mä vihata!
_☻/

*tilaa roundupia, soraa ja asfalttia*
Perhana!

31 kommenttia:

  1. Tuollaiset maanvaivat on sitte mukavia! Aina jää jonnekin pieni pala ja taas rehottaa. Ei lopu ainakaan puutarhahommat:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei lopu :)
      Nyt alkaa ilmestyä lemmikkiä, tykkäisin siitä, mutta kotilot pesiytyy siihenkin heti kun se leviää!
      Ja kohta sitten ilmestyy maahumala....

      Poista
  2. Otan osaa! Agressiivinen levittäytyjä on tuo mukulaleinikki, ymmärrän ärtymyksesi. Onneksi en ole päästänyt tuota lähimaillekaan. Miten se oikein levittäytyy?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei aavistustakaan kuinka! Ilmeisesti ihan miten vaan....
      Muualla tätä ei taida näkyä kuin tuossa naapurissa joka onkin sitten sen peitossa kokonaan, ja pikkuisen vastapäisellä naapurilla.
      Tätä menoa taitaa olla kohta riesa kaikilla :(
      ...ja kotilot viihtyy...

      Poista
  3. Vai tuommoinen vihulainen se on. Meidän pihassa sitä on, mutta jää aina ruohonleikkuriin ja meinasin kaivaa sitä nipun ja siirtää Pohojanmaalle kesäpaikan pihaan... Enpä taijakkaan...
    Paljon olet taas saanut aikaan. Minä myös tykkään keväällä orvokeista ja muutaman viikon kuluttua heivaan ne biojätteisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä vetäisin sinuna RoundUpia siihenkin vähään, mulla ei viime kesänä ollut likikään tätä määrää, joten on todellinen paholainen leviämään! Tai no, jollei olis noita kotiloita, ihan sama vaikka leviäislkin, häviäähän se - mutta nyt sen helmoissa ehtii tulla erinäinen uusi kotilo!

      Poista
  4. Käy vähän yön pimeinä tunteina suihkuttelemassa sitä Round Uppia sinne naapurinkin puolelle;) - meinaan vaan, että jos siellä rehottaa valtoimenaan, niin ei se sinun tontiltasi pois pysy, vaikka mitä yrittäisit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siihen ei ihan vähän riittäis :D
      Mä vähän luulen, että tämän kanssa ollaan aika pääsemättömissä. Tämänkin....

      Mites jos mä asfaltoisin.... :)

      Poista
  5. Jestas, piti tulla pian kurkistamaan että mikä täällä on hätänä! Lohduttaaks jos sanon että mulla on pionipenkissä sama tilanne vuohenputkien kanssa? Ärräpäitä piisaa, koht se alkaa...

    Äläkä niistää mun ruåttalaisista välitä ja masennu, Lillassa on yhtä kaunista kunhan kesä koittaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai, mä ihan unohdin sen vuohenputken, eilen kiskoin sen alkuja ämpärillisen verran!!
      Että jos joku ihmettelee, että mitä sä oikein vapaa-aikana teet, niin voi sanoa että NYPIN!! :D

      *revin, raastan ja kiroilen* ?

      Ja jossain kohden kesää kuvittelen sitten kuitenkin ottavani ihan lunkisti....

      Poista
  6. Mulla kans ongelmana vuohenputki. Tuntuu, että tänä keväänä se on ottanut hirveen kasvupyrähdyksen ja levinnyt entisestään. Tosin viime kesänä sitä uritin kaivaa pois... Oliskos tässä nyt kiitos koko hommasta :)

    Täytyy varmaan ottaa puutarhamotoksi "antaa kaikkien kukkien kukkia". Jos sitten ei häiritsis niin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki on ottanut kauhean pyrähdyksen, vasta yks päivä riivin nokkoset pois sieltä mistä luulin ne saaneeni pois viime kesänä....tässä huomaa luulevansa tosi paljon asioita :D

      Voiskin antaa kaikkien kukkia - kotilot vaan löytää HETI ne puskat....

      Poista
  7. Kyllä olet riesan saanut. Voi harmi, ja hävittäminenkin toivotonta kun naapurin puolelta sitten tulee uutta. Minulle aikoinaan ystävällinen naapuri toi alun sitä kun tykkäsi niin kovastiu siitä, laitoin kukkamaahan ja seuraavana keväänä huomasin että lähtikin leviämään, kaivoin kaiken ylös ja sain kukkamaani pelastettua siltä kun heti sen hoksasin, muutaman kesän päästä olisi jo ollut myöhäistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, mä taisin tehdä ihan turhaa työtä, luulen...
      Kunhan nyt kuvittelen saaneeni jotain aikaiseksi, ensi kesänä sitten istahdan keinuun, kiroilen kuin pieni eläin ja katson kun se vallottaa koko tontin :(

      Poista
  8. Mun piti ihan googletta tämä sun kasvi.Näytti niin oudolta vaikka sehän ei ole mikään ihme kun erotan hädin tuskin päivänkakkaran ja kissankellon. No google kertoikin ettei sitä täällä meillä edes kasva.Levinnäisyys Suomessa Satakunnasta Kymenlaaksoon.Kasvi leviää mukuloiden ja itusilmujen avulla. Ja vielä tämä : "Mukulaleinikkiä on ainakin Ruotsissa käytetty pienissä määrin keväisin salaatin tapaan lievästä myrkyllisyydestä huolimatta. Keitetyjä, kuivattuja ja jauhettuja juurimukuloita on myös käytetty hätäravintona"
    Jos et sitten taas muista käydä kaupassa niin siitä pöytään vaan :) Syöt sen pois!

    Se on luvannu hellettä.Sun puutarha pamahtaa kukkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Googlaillut olen minäkin, tätä ja montaa muutakin...ja ihmetellyt (kiroillessani :0 ) että onpa aika epeli, löytyy töpäs sieltä, toinen täältä ja muualla sitten leviää mattona! Ja taidan olla aika pääsemättömissä.

      Juu, nyt jo huomaa joka päivä kuinka kaikki pölähtää hurjaan kasvuun - viikonloppuna tarvii kai jo kaivaa ruohonleikkuri esiin...

      Poista
  9. Ihan niin kuin nimikin sanoo,aika sikiävää sorttia tuo mukulaleinikki:O
    Melko harmittoman näköinen vielä tuossa eka kuvassa mutta onhan melko järisyttäviä kuvia nuo missä näkyy tuo naapuritontti,mä pidän peukkuja sille että:hätä eiku siis hermojenmeno keinot keksii sano Pepi-mummu kun mukulaleinikin hävitti;)

    Jos tuota riesaa ei lasketa niin siellä alkaa ihan näillä näppäimillä olla aikamoisen kukkeaa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "menkää ja täyttäkää maa..." - tuo pirulainen oli varmaan kuuntelemassa...

      Jos mie vaan kääntäisin sille selkäni...ja ens kesänä sitten kiroilisin kahta kauheemmin...?
      Lupiinin piti olla hankala hävitettävä - eimitään ongelmia!
      Nyt vaan kauhulla odotan mitlä tontti ens kesänä näyttää!!

      Poista
  10. Mäkin olin eilen kukkapenkissä heti aamusella. Jotain kukkia äidin penkistä raahasin omaani muutamia vuosia sitten ja nyt kiroon kun leviää pahemmin ku paskaruoho! Enkä edes tykkää! Iso kaattis kuorma tuli kun KUORIN penkkiäni! Tiä mitä kauniita kukkia meni siinä sivussa!!
    Mutta kaunista sinulla on!!! Perskeles!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei auta edes kuorinta, ei kevyt eikä raskaampi niin kauan kun naapurista työntyy uutta :(

      Poista
  11. Hitsit, sulla on se kotiloiden kirouskin siellä:/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on niin tätä..."otsa hiessä sun on vapaa-aikasi vieettävä..." :D

      Poista
  12. Asfaltiksi vaan koko piha niin ei oo kotiloita eikä mukuloita, ja on muutenkin helppohoitoinen ;D Mun täytyy tunnustaa, että en ollut tuosta mukulaleinikistä(kään) kuullut ikinä. Ihan piti kuuklettaa. Luontoportissa sanotaan näin: "Ei sykähdyttävä kukinta toki ole mukulaleinikille pelkkä rasite: ihmissilmää viehättävää kasvia on istutettu porvareiden, pappiloiden ja tilallisten pihoihin siinä määrin, että mukulaleinikistä muodostui aikoinaan säätyläiskotien tunnus." Oo ylpiä, säätyläinen! =D
    Niin ja ainahan voit tosiaan syödä mukulat ja lehdet hyvällä ruokahalulla - ei pieni myrkky pahaa tee - ties vaiks tulis parempi mieli... Tarjoiluvinkki lettukesteille: mukulaleinikkisalaatti... Voi vitsi, mä keksin vaikka mitä hyötykäyttöä ko. kasville!! =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Että on niinkun kaks vaihtoehtoa?
      Joko asfalttiautoa pihaan tai ostamaan etanapannua ja tekemään salaattia.....tais mennä just lettukekkerien ruokalista uusiksi :D

      Poista
  13. sehän mätästää niin komiasti että... mutta ymmärrän täysin ärtymyksesi, mulla oli vanhassa kotona rönsyleinikkiä ja se kans osas sen jalon leviämisen taidon , ei taida tehota ko myrkyt, kukkaan hullu jaksa olla koko ajan nyppimässä niitä tai vaihtaa maat ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli asfalttia??

      Kukinta alkaa vasta olla loistossaan.....mä täs kahden vaiheilla, että uskallanko ollenkaan mennnä sinne tänään päivääni pilaamaan....tai jos pistän silmät kiinni ja istutan itseni pihakeinuun kirjan kanssa. Ihan kylmästi :)

      Poista
  14. Meillä tätä levittäytymistä tekee ukonputki. Se on kyllä kanssa syvältä jostain :D Sitä täytyy tuhota hirveissä suojavarustuksissa, kun siitä tirskuu jotain polttonestettä mikä saa mun herkän hipiän hermostumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa, mun ukko sanoo, että se onkin jättiputki :D Mää en ole viherpeukalo, joku putki kumminkin :D

      Poista
  15. syrjälandiasta päivää.... En jaksa kirjautua..... Mutta laudoista jaksoin kiinnostua. Paa postia niin jutskataan lissää. Ja hae sitä raundappia ei siihen muu tehoo ja kylvä se sinne naapuriin... Ei auta muu... Itiöt leviää.... Ällöö.... Näköjään pakko kirjautua prkl...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä meilailen sulle luuriin jossain kohden, arvaa vaan onks pädi pitänyt meiliosoitetta tallees, puhnro mulla löytyy :)

      Poista
  16. juu ja numpero vaihtunu...... Hah.... Laitahan tuonne syrjalandia@suomi24.fi.

    VastaaPoista

♥kiitos kiitos kiitos ♥